Het voetbalshirt is heilig

De echte supporter voelt zich emotioneel verbonden met de club, maar ook met het shirt. Met het logo en de geschiedenis daarachter. Met de clubkleuren die in het driedelige tenue zijn verwerkt. Veel moderne beleidsbepalers snappen dit gevoel niet en onderschatten het regelmatig. Ze voelen niet waar de club voor shirt en wat het shirt betekent voor de aanhang. Het moderne bestuurslid wordt binnengehaald vanwege een uitgebreid netwerk of de portefeuille die wordt opengetrokken. Gedreven door ego en ijdelheid. De emotionele binding met een shirt mag wijken en de economische argumenten voeren de boventoon. Desondanks blijft het voetbalshirt heilig en wordt een onvoorzichtige benadering niet getolereerd door de fanatieke aanhang. Met alle gevolgen van dien.

Als historie moet wijken voor commercie

Zo weigerden de fans van Ajax het voetbalshirt te kopen toen daar voor het eerst in de geschiedenis Adidas-strepen op werden geprent. Bij NAC klaagde de aanhang over een zwarte vlak dat werd gebruikt op het gele shirt. De reden? Dat de sponsornaam duidelijk naar voren kwam. Sparta supporters klaagden om dezelfde reden en bij PSV-supporters bestond lange tijd de wens om oude vertrouwde rood-wit gestreepte shirts weer te gebruiken. Historie moest wijken voor trendy varianten, zoals ook steeds vaker bij het Ajax uitshirt het geval was. En ziet de voetbal merchandising het uitbrengen van een derde tenue ook steeds vaker als een commercieel aantrekkelijke bron van inkomsten. Leuk voor de trouwe fan, dat wel. Maar wel peperduur en niet altijd even nodig.

Voetbalshirts zijn heilig

Een averechts effect

Als voetbalclub kun je hoe dan ook niet voorzichtig genoeg met het shirt omgaan. De bloed fanatieke supporters van Celtic kwamen massaal in opstand toen de traditionele groen-witte strepen op het tricot onder de armen werden onderbroken. Dat kostte de club uit Glasgow een vermogen, want in Schotland komen vrijwel alle fans in het voetbalshirt naar het stadion. West Ham United heeft in de Engelse divisie, net als Aston Villa, Burnley en Scunthorpe United, het oogstrelend mooie ‘claret and sky blue’ als officiële clubkleuren. Toen de lichtblauwe mouwen plaats moesten maken voor een kleine lichtblauwe streep, liepen de gemoederen hoog op in Oost-Londen.

Met respect voor het shirt

Clubs met genoeg karakter respecteren de clubkleuren, fans en shirts. Real Madrid, Napoli, AC Milan, Juventus, Manchester United, Arsenal, Chelsea, Schalke 04, Bayern München, Glasgow Rangers, Sporting Lissabon en Benfica zijn daar goede voorbeelden van. Daar moeten gladde beleidsbepalers en hippe ontwerpers vooral afblijven van revolutionaire veranderingen. Veranderen mag, maar niet teveel. Toch creëerden de designers van Adidas in 1988 het aller lelijkste Oranje-tenue uit de geschiedenis. Maar juist in dat shirt werd het grootste Nederlandse succes ook geboekt. Nu, 28 jaar later is dat shirt een juweeltje, een klassieker. Want hoe lelijk het shirt ook was, nu is hij magisch. Én heilig.

Klantbeoordeling 8.6

8881 beoordelingen